2/52

No i drugi tydzień wyzwania za nami. Drugą kategorią był ZBIÓR OPOWIADAŃ. Tym razem obie z Żoną czytałyśmy też na papierze, własne książki.

Przeczytałam zatem Davida Fostera Wallace’a i jego zalegający u mnie z dawien dawna zbió881966r opowiadań Girl with Curious Hair. Wallace to chyba trochę taki Kurt Cobain amerykańskiej literatury – entuzjastyczne recenzje, awangarda, post-postmodernizm, nagrody i samobójstwo. Ale legendę zapewnioną miał i bez tragicznej śmierci.

Dla mnie Wallace jest trochę hit-and-miss, wahający się między tekstami, które są niesamowite i piękne a przeciągniętymi, przeintelektualizowanymi ćwiczeniami / doświadczeniami na tekście i na czytelniku, które ktoś może docenić, ale ja akurat niezbyt. Dużo mocniej trafiły do mnie teksty z Interviews with Terrible Men, gdzie sama struktura była świetna, ale tu też było kilka perełek – Wallace znakomicie posługuje się amerykańskimi klimatami, kulturą, telewizją i współczesnym folklorem, w którym Letterman przeplata się z Jeopardy (polski Vabank) i z reklamami McDonalda. Bardzo dobre, ale szybko po kolejnego Wallace’a chyba nie sięgnę – mimo wszystko zbyt blisko tej prozie miejscami do male novelists jokes.

16698Żona tymczasem, również idąc kluczem mężczyzn-Amerykanów – wybrała sobie Michaela ChabonaWerewolves in Their Youth. Sama czytałam to ponad rok temu i byłam bardzo zadowolona z książki, z drobnymi wyjątkami – nawet opowiadanie o mężczyźnie, którego żona jest w ciąży w wyniku gwałtu (a to jest temat który trudno mi sprzedać) było udane.

Żona zgodziła się sama napisać (w trzech zdaniach), co sądzi:

Spodziewałam się (nie wiem właściwie czemu) czegoś bardziej na pograniczu realizmu i fantastyki, ale jedyne opowiadanie, które naprawdę idzie w te rejony (ostatnie) było chyba najsłabsze. Całość okazała się bardziej ponura niż bym się spodziewała, może nieco mniej absurdalna niż to, co do tej pory czytałam Chabona. Ogólnie na tak, bardzo dobrze napisane. Trochę disturbing, że zbiór opowiadań o rozpadających się i rozpadniętych małżeństwach dedykowany żonie.

A następna wylosowana przez nas kategoria to KSIĄŻKA Z NIEBIESKĄ OKŁADKĄ. Żona podle oszukuje i doczytała książkę, którą już dawno czytała, więc ten tydzień już za nią (Sara Ahmed, Strange Encounters), ja zaś zabrałam się za Dionne Brand i jej At the Full and Change of the Moon, sagę rodzinną sięgającą do czasów niewolnictwa na Karaibach w 1824 roku.

Informacje o leseparatist

26 lat, nałogowa, entuzjastyczna i obsesyjna czytelniczka. To mój blog o czytaniu - eklektycznym i bezwstydnym.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

5 odpowiedzi na „2/52

  1. Bombeletta pisze:

    „Trochę disturbing, że zbiór opowiadań o rozpadających się i rozpadniętych małżeństwach dedykowany żonie.” 😀 😀 😀
    Okropnie intryguje mnie ten tytuł i te curious hair – nie czytałam jeszcze nic Wallace’a, więc może akurat ten tom byłby dobrym początkiem? Tym bardziej, że są to opowiadania, a ja lubię bardzo krótkie formy 🙂

    • leseparatist pisze:

      Raczej polecałabym Interviews – to szerszy zbiór, ale zarazem bardziej przystępny, przynajmniej w moim odbiorze. A Chabona w ogóle bardzo polecam, Związek Żydowskich Policjantów zwłaszcza jest super (to była jedna z moich ulubionych powieści roku parę lat temu i od tego czasu czytałam już drugi raz i kupiłam własny egzemplarz), ale i te opowiadania też bardzo mi się podobały.

      • Bombeletta pisze:

        Dopisałam do listy 😀 i wynalazłam jeszcze „Consider the Lobster and Other Essays” co przyciąga mnie lobsterami, bo uważam, że nie powinno jeść się żadnych creatures of the sea i sama opcja eseju o cierpieniach lobsterów mnie wzrusza 🙂

  2. vil79 pisze:

    O, to ja mogę oszukać, bo akurat czytam zbiór opowiadań z niebieską okładką!
    („Chciałabym, żeby ktoś gdzieś na mnie czekał” Anny Gavaldy)

Skomentuj

